حمایت از شبکه اینترنت ملی و شبکه های اجتماعی ایرانی

این وبلاگ به در خواست باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی"حرف تو" در جهت حمایت از شبکه اینترنت ملی و شبکه های اجتماعی ایرانی توسط شبکه وبلاگ نویسان استان هرمزگان"صدای دریا" ساخته و بروز رسانی می شود.

حمایت از شبکه اینترنت ملی و شبکه های اجتماعی ایرانی

این وبلاگ به در خواست باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی"حرف تو" در جهت حمایت از شبکه اینترنت ملی و شبکه های اجتماعی ایرانی توسط شبکه وبلاگ نویسان استان هرمزگان"صدای دریا" ساخته و بروز رسانی می شود.

طبقه بندی موضوعی

معرفی شبکه های اجتماعی پاک و مفید مذهبی

صدای دریا | جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۳۳ ب.ظ

در چند سال گذشته و پس از ظهور وب ۲ ، شبکه های اجتماعی رشد بسیار زیادی در اینترنت داشته اند و کاربران معمولا حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. این گونه مکان ها معمولا برای ارتباط با دوستان، به اشتراگ گذاری اطلاعات مانند عکس، ویدئو، متن و کارهای گروهی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند. قطعا عده ای تمایل به حضور در محیطهای اجتماعی عمومی ندارند. با این حال شبکه های اجتماعی ارزشی ، شیعی و اسلامی فراوانی با سطح کیفی و کمی قابل قبول با ظرقیت اثرگذاری مناسب در اینترنت وجود دارند.

شبکه های اجتماعی پاک
     هر چند اخیرا با تلاش وبلاگ نویسان انقلاب اسلامی چندین شبکه اجتماعی با رویکرد ارزشی به وجود آمده است ، اما گرافیک نه چندان قوی، عدم تبلیغات مناسب ، برنامه ریزی نامناسب و ناآشنایی بسیاری از نیروهای موثر ارزشی با این فضا ، این سایت ها را در رقابت با شبکه های اجتماعی چون توییتر و فیس بوک که از پشتیبانی مالی دولت آمریکا بهره می برند ، ناموفق ساخته است. با این حال شبکه های اجتماعی خوش ساختی هم ایجاد شده اند که با کمی توجه و اطلاع رسانی مناسب می توانند در جذب مخاطب موثر عمل کنند.

     مطلبی که در ادامه آمده است به معرفی برخی از این شبکه های ایرانی و غیر ایرانی می پردازد.

گفتگوی شیعیان
     شیعه چت [۱] از بزرگترین و قدیمی ترین اجتماعات شیعیان در شبکه اینترنت است. این تالار گفتمان در حدود ۲۴۰۰۰ عضو دارد. تا کنون در حدود دو میلیون مطلب در این شبکه ارسال شده است . افراد زیادی به وسیله این شبکه به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده اند. از جمله اتاقهای این سایت می توان به بخشهای مناسبتهای مذهبی ، بخش معرفی کتب و ادعیه شیعه ، مباحث عمومی ، قرآن و حدیث ، مباحث اقتصادی ، ازدواج و... اشاره کرد.http://www.shiachat.com

شبکه اجتماعی مدینه
     این وب سایت اینترنتی[۲] در پاسخ به سایت های اجتماعی غربی از قبیل فیس بوک راه اندازی شده است و مسلمانان از هر نقطه جهان می توانند با ثبت نام در این شبکه اجتماعی در تالارهای گفت وگو حضور یافته و به تبادل نظر بپردازند.http://www.madina.com

     این وب سایت در حال حاضر به زبان های انگلیسی، فرانسه، ترکی، آلمانی، عربی، سوئدی، روسی، ایتالیایی و اسپانیایی قابل دسترسی است.

     این وب سایت از آنجا به وجود آمد که فیس بوک چهار صفحه بسیار معروف اسلامی را از سایت خود حذف کرد. کاربران مسلمان این شبکه بسیار خشمگین شده و نامه ای منتشرکردند و در آن "مارک زاکربرگ"، بنیانگذار فیس بوک را به خدشه دار کردن احساسات بیش از ۲٫۵ مسلمان متهم کردند. در این نامه خطاب به زاکربرگ جوان آمده: «با وجود اینکه عملکرد فوق العاده ای را در گسترش بهترین شبکه ارتباطی جهان داشته اید، در پروراندن کینه و عداوتی بزرگ میان خود و مسلمانان جهان نیز کاملا موفق بوده اید، اما این بار خسارتی واقعا جبران ناپذیر به وجود آورده اید.»

     در این نامه نه تنها درخواست شده تا صفحات حذف شده دوباره فعال شوند بلکه قوانین جدیدی نیز معرفی شده اند که بر اساس آنها انتشار نظریات ضد اسلامی خلاف قوانین خواهد بود. همچنین در این نامه خواسته شده بود تا نشانه های توهین آمیز به اسلام حذف شده و هر صفحه ای که از چنین نشانه هایی برخوردار هستند غیر فعال شوند.

     در این نامه اعلام شده است در صورتی که به خواسته های مسلمانان توجه نشود ۲٫۵ میلیون کاربر مسلمان فیس بوک خارج شده و به شبکه اجتماعی "مدینه" خواهند پیوست.

     این اقدام در نهایت عملی شد و کاربران این شبکه روز به روز افزایش می یابند. همچنین دست اندرکاران این شبکه اجتماعی درصدد هستند به زودی دانشنامه ای با عنوان "علم پدیا" را برای مقابله با ویکی پدیا بر روی اینترنت قرار دهند. این دانشنامه اسلامی به جای دانشنامه ویکی پدیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت و کارشناسان پس از بازبینی مطالب ارسالی کاربران مسلمان، اطلاعات را بر روی سایت قرار خواهند داد.

Muxlim
     از زمان تاسیس اجتماع آنلاین Muxlim.com در ماه دسامبر سال ٢٠٠۶ بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از ١٩٠ کشور جهان ماهانه از این وب سایت بازدید کرده اند؛ این وب سایت امکان پیوستن به اجتماعات بحث و گفت وگو و اشتراک گذاری عکس و گوش کردن به قرآن را فراهم می کند.

Muxlim PAL
     پایگاه اینترنتی MUXLIM PAL برای معرفی بهتر اسلام به غربی ها راه اندازی شد. پس از پایگاه اینترنتی "سِکند لایف"، پایگاه اینترنتی دیگری با عنوان MUXLIM PAL.COM راه اندازی شد که دنیای مجازی مسلمانان و مخصوصا مسلمانان غربی را به نمایش گذاشته است .

     به گفته مدیر اجرایی Muxlim، هر کسی می تواند به این شبکه دسترسی پیدا کند.

     در دنیای مجازی Muxlim Pal کاربران می توانند فضای خود را ایجاد کرده و به تعامل با دوستانشان در محیطی سالم و اسلامی بپردازند.

     بنا بر اظهار موسسان این دنیای مجازی، هدف Muxlim Pal گرد آوردن مسلمانان سراسر جهان کنار هم است، اما هر کسی به روابط اجتماعی در دنیاهای مجازی علاقه مند است می تواند بدون هراس از روبه رو شدن با محتواهای توهین آمیز و بدون ملاحظه مذهبی که دارد، وارد این دنیای اجتماعی شود.

فورویزیت
فورویزیت[۳] از سوی جمعی از فعالین متعهد فضای مجازی ، از ابتدای سال ۸۸ به منظور انتشار کلیپ های سانسور شده یوتیوب ، فعالیت خود را آغاز کرد. مسئولین ۴VISIT قبل از راه اندازی آن در سایت یوتیوب به انتشار کلیپ اقدام می کردند که پس از بارگذاری حدود ۱۰۰۰ کلیپ ، یوتیوب به حذف کلیه آنها و مسدود کردن اعتبار کاربری اعضا اقدام نمود. پس از این اقدام ، کاربران مصمم به ایجاد سایتی مشابه یوتیوب با محیطی سالم، در جهت نشر فرهنگ ایرانی اسلامی شدند.http://4visit.com

     مزایای ۴VISITنسبت به یوتیوب، عدم وجود کلیپ های غیر اخلاقی و ضد دینی ، دارا بودن قابلیت دانلود مستقیم فیلم ها ، وجود بخش صوتی ، نظارت ۲۴ ساعته بر کلیپ ها و انتشار به روز اخبار و وقایع است. این سایت حدود یکسال است که به دلیل مشکلات مالی فعالیت نمی کند ، اما مدیران سایت از راه اندازی قریب الوقوع آن با رویکرد جذب مخاطب از سراسر جهان خبر می دهند.

جامعه مجازی نصر
     بزرگ ترین جامعه مجازی مقاومت اسلامی با عنوان "کلوپ نصر"[۴] با هدف اشتراک گذاری محتوا با رویکرد مقاومت اسلامی و همچنین جلوگیری از تهدیدات نرم ارزش ها و منافع اسلامی راه اندازی شده است.http://www.nasrclub.com

     این جامعه مجازی علاوه بر زبان فارسی به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی به کاربران و اعضاء خود سرویس دهی می دهد و این امر، ارتقاء تعاملات مجازی را در سطح بین المللی به همراه دارد. این ویژگی مطلوب و قابل توجه سامانه "کلوپ نصر" است.

     از بخش های جامعه مجازی مقاومت اسلامی می توان به دعوت، برگزیدگان، گروه ها، لینک ها، فیدها، نیازمندی ها، آلبوم ها، نظرسنجی، وبلاگ، موسیقی، آمار جامعه و افراد برخط اشاره کرد؛ کاربران در بخش "دعوت" می توانند پست الکترونیکی ، دوستان خود را به صورت جداگانه در فیلدهای مورد نظر وارد کنند.

     کاربران علاقه مند به موضوع مقاومت اسلامی می توانند در این جامعه مجازی فایل های صوتی، تصویری و... را بین خود و دیگر کاربران فضای سایبر به اشتراک بگذارند و با اشتراک گذاری اطلاعات، مسائل مرتبط با موضوع مقاومت اسلامی را حمایت کنند و از امکانات وبلا گ نویسی سایت بهره مند شوند.

شبکه های اجتماعی حامیان ولایت
     رویکرد اصلی این پایگاه[۵] که نخست با استفاده از سرویس رایگان شبکه نینگ به وجود آمد و پس از استقبال از سوی کاربران به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه داد، پیگیری ۲ هدف اصلی است:

۱٫ ایجاد یک فضای صمیمی جهت دوستی، تبادل نظر و هماهنگی میان فعالان حزب الله در حوزه وب.

۲٫ فرهنگ سازی در میان اهالی این جبهه در جهت آشنایی با نحوه برخورد با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی.

     بارگذاری فیلم، صوت، سرویس ایجاد پروفایل، آپلود فایل با امکان دانلود فایلهای آپلود شده از دیگر امکانات این پایگاه است.http://velayatmadaran.ir

     امکان ایجاد نامحدود گروه، امکان ایجاد نامحدود رخداد، امکان اضافه کردن و معرفی نامحدود سایت و وبلاگ، ارائه مقالات مفید با موضوعات مختلف روز، ارائه آخرین اخبار روز، امکان برقراری ارتباط آسان با سایر کاربران و اطلاع از فعالیت های دوستان در شبکه از دیگر قابلیت های این پایگاه اینترنتی است. این گروه با توجه به آنکه در جذب مخاطب حزب اللهی فعال عمل کرده است می تواند با اضافه کردن زبانهای عربی و انگلیسی مخاطبان علاقه مند به انقلاب اسلامی را از سراسر جهان جذب کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی